Opis
Zastanawiasz się nad kupnem roweru elektrycznego? Omówiliśmy podstawy roweru elektrycznego w naszym artykule.
Niezależnie od tego, czy chcesz zrezygnować z samochodu na rzecz dojazdów do pracy, czy też chcesz łatwiej jeździć na szczyt szlaków, rower elektryczny może zaoferować wiele korzyści płynących z jazdy na zwykłym rowerze, z mocą silnika dostępną wtedy, gdy jej potrzebujesz.
Technologia rowerów elektrycznych rozwinęła się w ostatnich latach w błyskawicznym tempie i obecnie można znaleźć niemal każdy typ roweru z silnikiem, od rowerów szosowych i e-MTB, po e-hybrydy i rowery e-gravel.
W tym przewodniku po rowerach elektrycznych wyjaśnimy, czym dokładnie jest rower elektryczny, jak działa, jak jeździć na rowerze elektrycznym i odpowiemy na kilka kluczowych pytań, które możesz mieć przed zakupem.
Co to jest rower elektryczny?
Rower elektryczny, lub ebike, to rower wyposażony w silnik elektryczny, który wspomaga Cię podczas pedałowania. Silnik jest zasilany z baterii wielokrotnego ładowania zamontowanej w rowerze.
Aby zaklasyfikować rower jako ebike, silnik musi raczej pomagać użytkownikowi, niż napędzać go samodzielnie. W związku z tym, aby uzyskać taką pomoc, należy pedałować. Ilość mocy dostarczanej przez silnik jest regulowana w zależności od siły pedałowania i wybranego poziomu wspomagania.
Systemy rowerów elektrycznych oferują wiele trybów do wyboru, umożliwiając zrównoważenie ilości energii dostarczanej przez pedały z zasięgiem i żywotnością baterii.
Przepisy dotyczące zakresu pomocy, jaką może zapewnić silnik oraz prędkości, przy której pomoc jest wyłączana, różnią się na całym świecie, ale ogólnie rzecz biorąc, silnik jest ograniczony do 250 W mocy i musi zostać wyłączony, gdy prędkość osiągnie 25 km/h/15,5 mph, z wyjątkiem USA, gdzie może pracować do 20 mph.
Można oczywiście jechać szybciej, ale tylko dzięki własnemu wysiłkowi – silnik nie będzie już wspomagał roweru.
Jak działa rower elektryczny?
Rower elektryczny jest zazwyczaj wyposażony w silnik umieszczony albo centralnie na rowerze (często określany jako silnik z napędem pośrednim, zasilany przez korby), albo na przedniej lub tylnej piaście.
Podczas gdy silnik w piaście będzie bezpośrednio napędzał koło, silnik zamontowany na osi będzie działał poprzez łańcuch i przekładnie roweru.
Kiedy pedałujesz, czujnik momentu obrotowego zmierzy, jak duży wysiłek wkładasz w pedałowanie i dopasuje to do mocy wyjściowej silnika. Chodzi o to, że silnik nie przejmuje całkowicie kontroli nad rowerem; zamiast tego, powinieneś otrzymać stałą moc, która nie będzie powodować kołysania się roweru do przodu.
Zasilanie pochodzi z akumulatora, który może być zamontowany na zewnątrz ramy lub ukryty w jej wnętrzu. Wiele baterii można wyjąć w celu naładowania, ale inne muszą być ładowane na rowerze. W takim przypadku należy zapewnić miejsce do zaparkowania roweru w pobliżu gniazdka elektrycznego. co warto wiedzieć o rowerach elektrycznych
Do silnika dołączony jest kontroler, zazwyczaj zamontowany na kierownicy lub zintegrowany z ramą, który pozwala zdecydować, jak bardzo chcesz wspomagać rower i kontrolować poziom naładowania baterii. Niektóre z nich wyposażone są w ekran z nawigacją i innymi funkcjami.
Bosch, Shimano, Yamaha, Specialized, Mahle, FSA i Fazua – wszystkie te firmy produkują popularne silniki do rowerów elektrycznych. Specyfikacje mogą się znacznie różnić, a rodzaj silnika w rowerze będzie zależał od jego ceny i zamierzonego rodzaju jazdy.
Na przykład, elektryczny rower szosowy prawdopodobnie będzie preferował lekki system z płynnym dostarczaniem mocy, podczas gdy silnik w wysokiej klasy elektrycznym rowerze górskim prawdopodobnie będzie oferował większy moment obrotowy dla możliwości jazdy w terenie.
Jak reguluje się moc silnika?
Rower elektryczny ma zazwyczaj od trzech do pięciu poziomów wspomagania, wybieranych za pomocą sterownika. W zależności od specyfikacji silnika roweru mogą one zapewniać wszystko, od delikatnego pchania do dużej mocy umożliwiającej pokonywanie stromych podjazdów terenowych.
Niektóre rowery są również wyposażone w przycisk “boost”, za pomocą którego można zwiększyć moc wyjściową w celu uzyskania krótkich impulsów dodatkowej mocy. Wiele rowerów oferuje również tryb wspomagania chodzenia, aby ułatwić pchanie po zejściu z roweru.
Możesz zmieniać poziomy wspomagania podczas jazdy, a zazwyczaj istnieje możliwość całkowitego wyłączenia silnika i jazdy wyłącznie na pedałach.
Wiele silników w rowerach elektrycznych jest zaprojektowanych tak, aby nie powodować oporów powietrza, gdy są wyłączone, ale nadal pozostaje dodatkowa waga do pokonania.
Jak dużo waży silnik i akumulator?
Rowery elektryczne są cięższe od zwykłych rowerów, a waga silników i baterii w rowerach elektrycznych jest bardzo zróżnicowana.
Najlżejsze systemy ważą mniej niż 4 kg i są zazwyczaj spotykane w elektrycznych rowerach szosowych, ale większość systemów waży około 6 do 8 kg – a czasami więcej. Dodatkowe punkty mocowania i wzmocnienie ramy wymagane w rowerze elektrycznym mogą również zwiększyć wagę.
Waga systemu będzie częściowo zależała od budżetu, ale także od przeznaczenia roweru. Rowery wymagające dużej mocy, na przykład elektryczne rowery towarowe lub e-MTB, będą najprawdopodobniej wyposażone w cięższy silnik i akumulator, podczas gdy elektryczny rower szosowy wymaga mniejszego wspomagania, a jego priorytetem będzie mniejsza masa.
Dzięki eleganckiej, zintegrowanej konstrukcji silnika i akumulatora najnowsze rowery szosowe są prawie nie do odróżnienia od rowerów bez silnika.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.